17 maj 2013

Sheryl says: Lean in

Jag har nyligen läst ut Lean In av Sheryl Sandberg. Den tar upp olika problem med kombinationen karriär och kvinnor. För av någon anledning verkar det inte gå lika bra som kombon män och karriär.

Varför och vad vi kan göra åt det avhandlas med en blandning av personliga anekdoter, ofta väldigt roliga, och fakta från vetenskapliga studier, ofta väldigt upplysande.

Om du vill fortsätta tro att kvinnor bara är latar eller mindre kompetenta än män och därför, som grupp, inte lyckas nå de höga positionerna i samma utsträckning så kan du låta bli att läsa den här boken.

Om du vill veta mer om vilka strukturer vi brottas med och hur vi kan komma förbi dem så är det här mitt lästips till dig. Boken riktar sig både till män och kvinnor som tror det är bra med en mer jämn fördelning på toppen.

Jag skriver uppenbarligen lite småtorra bokrecentioner, men jag tyckte att boken var väldigt bra och lärorik. Jag fick flera nya insikter och bra knep för att komma runt problem jag som kvinna som vill göra karriär kan stöta på. Den tar också upp det där med familj som för många (kvinnor) står i motsättning till karriär. Även om det just nu inte är något som påverkar mig är det bra för mig att veta hur jag kan stötta mina vänner och förstå hur andra har det.

Så: alla, speciellt karriärssugna eller med en sådan kvinna vid din sida – läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar