27 mars 2013

Python när Matlab sviker

Jag har börjat lära mig att koda i Python. Matlab var tyvärr inte riktigt kompatibelt med de stora heltal jag behövde för mig kryptologi-inlämning, och fick mig att slita mitt hår för att jag inte kunde begripa mig på vad jag gjort för fel med min algoritm. Tack Matlab. Ett felmeddelande kanske vore på sin plats?

Nu har jag i alla fall lärt mig grunderna och Johan satt uppe halva natten och installerade den senaste versionen till mig. Inte för att jag märker någon skillnad då. Risken finns ju att det hela behöver uppdateras igen innan jag har lärt mig tillräckligt för att märka någon skillnad.

Jag kommer inte att överge Matlab helt, speciellt för reglertekniken behövs det ju, med Simulink och allt. Jag tror de båda har sina fördelar. Priset är ju en fördel med Python (gratis) framför Matlab (jättedyrt), som skolan betalar i dagsläget. Vi får väl se vad en framtida arbetsgivare anser.

Här får ni en helt orelaterad bild på en tågstation för det är kul med bilder. Om ni vill kan ni ju roa er med att gissa var det är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar