23 mars 2013

Obegriplig algoritm

Nästa vecka är det påsklov! Det betyder att jag får jobba med mina inlämningsuppgifter utan att bli störd av en massa föreläsningar.

Jag ska i alla fall försöka vara ledig över själva påskhelgen, torsdag till söndag. Kanske måndag också. Fast det beror ju på hur det går nu, de närmaste dagarna.

Just nu sitter jag och försöker implementera en tydligen jättebra men helt obegriplig algoritm som ska ge mig hur många primtal det finns inom ett givet intervall. Det går jättedåligt. Jag har nog missuppfattat något i hur det fungerar, för även när jag försöker använda den steg för steg för hand så får jag att 47 inte är ett primtal. Jag dubbelkollade till om med med den inbyggda funktionen i Matlab (som jag försöker implementera algoritmen i) och ja, det är ett primtal. Inte alls kul när en får sitta och slita med något som bara blir fel. Vet en hur det ska vara tar det ju inte så lång tid att fixa.

Wikin RosettaCode brukar ju vara en stor hjälp när en ska implementera kända algoritmer, men tyvärr finns inte just den här algoritmen för just Matlab. Jag börjar fundera på om jag ska skaka fram mina gamla javakunskaper bara för att fixa det.

Efter lunch kanske. Först mat, då går det oftast bättre med tänkandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar