10 mars 2013

Normen i mellon och samhället

Igår twittrade jag lite vitsigt om vilka människor som var med i Melodifestivalen. Jag fick chockerande hela 37 retweets och 6 favoriseringar. För en som har strax över 60 följare är det mycket.


Men jag har inte hittat på det här själv, utan fått det berättat som en anekdot en föreläsare och forskare från Chalmers skulle ha varit med om i sambandet med bildandet av en arbetsgrupp. Jag vet inte om det är sant men som jag fått höra skulle en mörkhyad man kommit fram till henne vid uppstarten av projektet och sagt: "Hello, I'm the black man, you must be the woman.".

För ibland känns det som att vissa tror att det är jämställt då. Vi har ju EN kvinna med. Vi har ju en icke-västerlänning med. Vi har ju en med annan kulturell bakgrund än svensk. Vi gillar ju ändå mest att arbeta med folk som är som oss.

Visst är det kanske lättare att tillsätta ytterligare en vit man från övre medelklassen, men det inte är det som arbetet eller samhället tjänar på. Och läs här varför det är rimligt att vissa får stå tillbaka ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar