10 december 2012

VetenskapsMÄN och deras fruar

Jag kollar på nobelfestligheterna och gläds över att vi nationellt firar dem som är duktigast inom ett område som jag är intresserad av (jämför med sport). Jag tycker också att det är jätteroligt att kolla på alla uppklädda människor med fina klänningar och smycken. Jag tycker att kronprinsessans klänning är helt fantastisk men man måste nog nästan vara kunglig för att kunna bära upp den.

Tyvärr blir jag lite ledsen över bristen på jämställdhet inom denna som så många andra områden som vi påminns om. När kommentatorerna säger att kungen brukar ha fysikpristagarens fru till bordet så förstärks ytterligare, inte bara heteronormen utan även att det nästan alltid är män som tilldelas prisen. Män med fruar.

Jag vill absolut inte låta påskina att det inte är välförtjänt och man kan analysera varför det ser ut så här. För mig är det en tydlig påminnelse om att vårt samhälle plågas av normer av hur könen ska bete sig. Jag tror nämligen inte att män och kvinnor genetiskt har olika intressen utan att det är något vi formas till av vår miljö.

Nu ska jag i alla fall njuta av min alldagliga middag framför deras festliga och glädjas åt de fantastiska forskare och deras prestationer som får komma världen till gagn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar