3 december 2012

Sjukblä

I helgen för drygt två veckor sedan fick jag väldigt ont i halsen och sen feber. Så jag gick till vårdcentralen och det visade sig vara en halsbetändelse, som det heter på danska. Typ halsfluss, alltså. Jag fick penicillin. Skönt tyckte jag, för då går det förhoppningsvis över snart – det finns ju aldrig riktigt tid att vara sjuk i lugn och ro, speciellt inte när man inte kan sjukskriva sig.

Så en bit in i kuren fick jag kliande torra fläckar på huden. Men med min känsliga hud tänkte jag att det är väl för att antibiotikan har ihjäl en massa snälla bakterier också och att det skulle gå över. Enligt bipacksedeln är det en ofarlig och mycket vanlig biverkning, så länge man inte får andningssvårigheter och sånt också, och det har jag ju inte haft.

Nu har kuren varit slut i fem dagar och det går inte över! Hela framsidan av bålen är rödfläckig. På sjukvårdsrådgivningen snackade de om kortison, men det om något ger ju biverkningar. Eventuellt har jag blivit allergisk, men det var ju inte så många år sedan jag åt motsvarande kur förra gången. Ska man verkligen kunna bli allergisk bara så där, som vuxen?

Som ni anar är jag en aning opepp idag. Inte många dagar kvar tills inlämningsuppgifterna ska vara klara och inlämnade. Jag tror läget är under kontroll men jag har ingen lust att göra något alls idag. Vi får väl se hur det går. Förhoppningsvis kan jag ta en sak taget och får något gjort även om det känns skit. Det är ju ändå bättre än att det bara känns dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar