23 december 2012

Könsnorms-tourettes

Danmark är ju ungefär som Sverige vid första anblicken. Vid andra anblicken - not so much. Något jag har irriterat mig fruktansvärt på är det extremt könsnormativa uttryck som används, framför allt i reklam, men jag antar även i annan kultur.

Några exempel:

Oddset – Det er så meget kvinder ikke forstår. Det är alltså en reklamslogan som bygger på att män är intresserade och kunniga inom sport medan kvinnor helt enkelt inte förstår. Förstår ni inte problemet med detta kanske det hjälper att läsa det här inlägget hos One Way Communication.

Jag ska köpa öl och hittar den här. Att sälja en öl genom att ha en siluett av en naken kvinnokropp.

Vi går på bio. Förutom att typ alla reklamerna bygger på att cementera könsnormerna så har de sedan en liten sekvens där den animerade biovärdinnan (långt blont hår, smal, långa ben, yppig byst) ligger i badet och rakar benen. Varför?

Så utanför bion finns en reklam för bio för kvinnor. Givetvis i rosa, och de visar romantiska filmer. För det är ju sånt som kvinnor gillar.

Allt detta i ett land som verkar så jämställt – stadsministern är kvinna och också det EU-land som har den högsta sysselsättningen bland kvinnor [Europaportalen], alltså få hemmafruar, får man nog tolka det som. Men bland de europeiska länderna "återfinns Danmark på 28:e plats när det gäller kvinnors inflytande i den ekonomiska makten. Det innebär att det idag enbart finns två europeiska länder som är sämre: Malta och Cypern." [Å. Ohlsson. Jämställt så in i Norden, (2010) Chefstidningen].

Men jämställdhet är i stort sett en ickefråga i Danmark, eller en invandringsfråga: "Riktiga danskar är jämställda och har inga problem med det här, utan det är invandrarna som är ojämställda." Jag tycker att jag ser mycket som tyder på motsatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar