7 december 2012

Julstämningen kommer

Nu är sista rapporten inlämnad. Jag satt på skolan från åtta till halv ett, över 16 timmar, för att göra klart den stora rapporten, men nu har jag fått sovmorgon och känner mig sjuk nöjd.

Vi har också hunnit med två julkonserter med kören – en i tisdags och en i torsdags. Båda var en liten bit utanför Köpenhamn i supermysiga pittoreska 1100-talskyrkor. De var faktiskt ganska lika, speciellt på insidan. Här kommer två bilder från tisdagskonserten:


Igår var det några i publiken som mimade med på någon av de kända julpsalmerna – det är verkligen en bekräftelse på att de trivs! Dessutom har jag bekantat med något som måste vara kronan av den danska körmusiksskatten – tre madonnasånger av Lange-Müller.

Och jag känner att julkänslan börjar komma smygandets: det är något med att alla studieplatser i biblioteket är upptagna, tentastressen och inlämningar närmar sig för alla och julkonserterna haglar. Då hela livet liksom intensifieras. Snön som har singlat ner nästan konstant i två dagar kan ha något med saken att göra också.

Så fredag-lördag blir det en miniresa till Göteborg för att besöka HDK:s julmarknad, träffa mamma och besöka Chalmers sångkörs julkonsert – en välförtjänt paus innan det sista plugget tar över. Det ser jag verkligen fram emot.

1 kommentar: