3 november 2012

Piffa upp min grötfrukost

Nästan varje morgon, just nu, äter jag havregrynsgröt till frukost. Ja, jag sitter faktiskt och gör det just nu. Jag tycker det är gott med något varmt på morgonen, speciellt när det börjar bli lite kallt och ruggigt utomhus. Men havregrynsgröt är förbannat tråkigt, bara som det är och sylt är förbannat sött. Därför kommer nu mitt bästa havregrynsgrötstips:

Hacka ett halvt äpple i mindre bitar, ca 0,5-1,0 kubikcentimeter och lägg i kastrullen tillsammans med havregrynen och vattnet. Och kanske lite salt om du gillar det. Koka som vanligt. På slutet, precis innan du lägger upp så blandar du ner lite kanel – och vips smakar din havregrynsgröt lite mer som smulpaj med äpplen.

Gör du äppelbitarna mindre blir de mjukare, och vill du inte ha något tuggmotstånd alls kan du riva äpplet på ett rivjärn istället för att hacka det. Fast jag tycker att en del av poängen är att man får lite mer tuggmotstånd på gröten.

Speciellt så här års kan man få tag på jättefina svenska äpplen, antingen från en trädgård eller billigt i butiken. Eller, ja, jag brukar ju köpa danska äpplen nu när jag bor här då, men det är ungefär samma grej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar