12 oktober 2012

Körkonserter

Idag är det Johans födelsedag – grattis till honom – så jag har varit uppe i ottan (klockan sju) och monterat tårta, fixat frukost och sjungit. I kväll är det kulturnatta i Köpenhamn så födelsedagsbarnet får jobba till midnatt med att visa upp forskningen för allmänheten.

Ikväll ska det sjungas konsert. Det är min första konsert med nya kören och det är Rachmaninov som gäller. Över en timme rysk högkyrklig musik. På ryska. Man kan tycka att det kan ta en del tid i anspråk att studera in ett sådant verk, speciellt med text på ett språk vi inte är så välbekanta med. Vi har haft sju repetitioner à tre timmar. Tyvärr har vi inte nått till den musikaliska nivån som jag skulle önska för att det ska kännas bra och jag ska vara stolt. Kören känns inte riktigt samsjungen, vi känner oss inte riktigt hemma i musiken och det blir mer sjunga och fundera på nästa text och ton istället för att göra musik. Synd. För det är inte en dålig kör. Bara för lite övningstid – hemma och/eller tillsammans. Eller är det engagemang som saknas? Det får tiden utvisa.

I Göteborg är det också kulturnatta. Och på söndag sjunger Chalmers Manskör konsert Universitetsaulan vid Vasaplatsen kl 17:00. De sjunger En fjällfärd av W. Peterson-Berger och har med sig både kvartetten DEO och musiker från Göteborgs symfoniker. Jag tror det kommer bli grymt. Om du har möjlighet att gå – gör det! I vilket fall ska du klicka på DEO-länken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar