2 oktober 2012

Helig tisdag på ryska

Idag har jag varit i skolan hela dagen så när jag kom hem var jag rätt trött. Tur att det var Johans dag att tänka på maten. Väl här hemma har jag övat körsång. Det är inte svår musik, men det blir lurigare att det är på ryska – tur att jag kan förstå lite i alla fall. Typ 'Son enfödd, Jesus Kristus' och 'Helig ande'. Ja, 'Gud' vet jag också vad det heter. Och det är ungefär häften av orden.

På väg från reglertekniksföreläsning mot huvudbyggnaden.
Idag har jag lärt mig om möjligheter att göra system observerbara eller styrbara. Jag visste inte att det var så täta band mellan reglerteknik och linjär algebra! Jättekul, för det blir mer begripligt när man kan applicera snälla matematiska regler istället för att man måste förstå alla detaljer direkt.

Sedan på eftermiddagen var det dags för järnvägskursen. Först hade vi föreläsning och sen fick vi gå till en datasal och planera infrastruktur i ett program de använder i verkligheten. Jag tror att den som byggde programmet är en ingenjör som vill ha mycket pengar – allt fungerade som det skulle men var en aning omständligt och tog därför mer tid än vad man förväntade sig. Bra om man får betalt per timme.

Utanför salen där järnvägskursens föreläsningar hålls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar