9 oktober 2012

Cola-provning

Tidigare i höstas påstod jag att den Coca-cola som finns att köpa i Danmark smakade som billig Cuba-cola. Jag lämnade dock en liten brasklapp för att det kan vara jag som inte dricker cola tillräckligt ofta och därför glömt bort hur den smakar, och att den egentligen alltid smakar rätt äckligt.

Nu har vi testat. En burk cola från Sverige och en från Danmark inhandlades och kyldes väl. Fyra glas per person preparerades av den andre med 50 cl cola – två danska och två svenska – och nummerlappar. Facit skrevs på en lapp som gömdes undan. Nummerlapparna skyldes sedan med nya lappar och blandades varpå försökspersonen fick komma och skriva bokstäver på de överskylande lapparna. Allt för att man inte skulle kunna försäga sig och den andra undermedvetet skvallra om vilket glas som innehöll vilken sort. Vi hade tyvärr inte så många lika glas men varje person fick i alla fall lika – selterglas till mig och vinglas till Johan.


Sedan började provningen. Vi luktade och smakade. Vi konstaterade att färgen var densamma och att kolsyran gått ur en aning i uppmätningen. Johan tyckte den svenska (visade det sig) luktade lite billigt men jag kände ingen skillnad. Vi smakade och funderade.

Slutligen hade vi bestämt oss och facit avslöjades. Vi hade båda lyckats pricka in vilka två som var av samma sort, men bara jag satte vilka som var svenska och vilka som var danska. Det kan givetvis vara en slump. Vad jag kan konstatera är dock att jag inte tycker att Cola är speciellt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar