24 september 2012

Tidtabell i tid och otid

Nu tänkte jag berätta lite om vad jag gör i skolan i kursen Rail Traffic Engineering, även känd som RTE eller helt enkelt 'tågkursen'.

Det här är en grafisk tidtabell. Just den här har jag byggt själv i Excel, och jag tycker den blev ganska så fin om jag får säga det själv.


Högst upp i horisontell riktning (även kallad y-axeln) finns stationerna. I det här exemplet heter det C1, C2, C3, A, B o.s.v. Det är lite olika långt mellan dem. På vänsterkanten, i verktikal riktning (även kallat x-axeln) finns tiden. Varje färgglatt streck representerar sedan ett tåg. Ju brantare linjen är desto långsammare går tåget (den hinner inte så långt på mycket tid). De som går snett nedåt höger går från C1 mot L och de som går snett nedåt vänster går åt andra hållet, alltså från L mot C1.

De olika färgerna jag har valt indikerar vilket tåg som kör. Titta exempelvis på den mörkblåa linjen som vid tiden 00:00 åker från C1 mot L. En dryg halvtimme senare kommer den fram till L och ytterligare några minuter senare kan den köra iväg igen mot C1.

I en sådan här, grafisk, tidtabell är det enkelt att se var tågen kommer mötas. Har man bara enkelspår kan det vara lämplig att låta dem mötas inne på en station där det troligen finns fler spår. Uppstår en försening är det också enkelt att se hur det påverkar de andra tågen, eftersom en försening motsvarar att en linje flyttas nedåt lika många minuter som förseningen är. Fiffigt, va?

6 kommentarer:

  1. Jag hade nog vänt på axlarna. Men det kanske bara är jag som tycker att det är mer naturligt att tiden går åt höger än neråt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är olika standard i olika länder, men i Danmark och jag tror även Sverige så är det här det normala. Man vänjer sig.

      Radera
  2. Håller med Thomas att jag gillar när tiden går åt höger. Kul att förstå något av vad du pysslar med. Men har alla på SJ och Banverket missat denna kurs? ;-)
    MammaAnna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det är ju liiiite mer komplicerat om man har mer än en linje.

      Radera
  3. Vilken intressant och fin graf!

    SvaraRadera