20 september 2012

Pass till fru Lindberg

Nu har jag varit på den svenska ambassaden här i Köpenhamn och hämtat mitt nya pass, med mitt nya namn. Det var första gången jag besökte en ambassad. Jag har tyvärr inga bilder, för jag glömde mobilen hemma. Jag gissar att det ändå är fotoförbud där men ni hade kunnat få se fasaden. Nu blir det inte så.

När man först klev in genom dörren (som öppnades automatiskt) kom man in i något som bäst kan liknas med ett höj- och sänkbart golv eller en rullstolshiss. Där hissades man sedan upp en halv våning till själva receptionen. Väl där blev jag hjälpt på bästa vis och jag behövde inte alls visa upp kvittot från Polisen (som jag har slarvat bort) utan det räckte med mitt gamla pass, trots att det är i ett annat namn. Jag tror att det är personnummer som är grejen.

Det nya passet ser helt annorlunda ut, trots att mitt gamla pass också var ett 'nytt pass', ett sånt som bara gäller i fem år och har fotometri eller vad det heter. Hur ofta görs designen om egentligen? Det känns ju säkrare om det inte finns en massa olika.

Uppdatering: Det heter biometri har Johan berättat för mig nu. Fotometri är tydligen något med astronomi.

T.h. Det gamla passet, t.v. det nya passet

Apropå ambassader så såg vi en synnerligen nedsmutsad svensk flagga på en fasad när vi var i Rijeka, Kroatien på bröllopsresa. Främst var det en massa duvor som satt sig på flaggstången (som nästan var vertikal eftersom det var en fasadflagga) och bajsat på den. Detta kändes en aning ovärdigt. Det visade sig vara svenska konsulatet som hade flaggan. Jag, mäkta upprörd över denna skymf mot nationen, bestämde mig för att skicka arga brev till både konsulat och ambassad så snart vi var tillbaka från semestern. Tyvärr har det inte blivit gjort än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar