23 september 2012

Matsöndag

Dagen har gått i matens tecken. Vi äntligen ätit kräftor som vi spontaninköpte igår efter IKEA-besöket. De var okokta men vi lyckades inte hitta någon krondill. Vi provade med vanlig, färsk dill istället och se, det blev faktiskt riktigt lyckat!

Sen bakade jag kolapaj efter rekommendation i ICA:s nyhetsbrev. Den smakar som knäck i pajskal – kanske en aning för sött, även när syrliga hallon serverades till. Kan man tillsätta pepparkakskrydda eller lakrits eller något för att få den mindre söt, tror ni? Är det någon av mina läsare som sitter på ett drömrecept på kolapaj? Om ni ska till Danmark, kom ihåg att det vi kallar kola kallas karamell här. Kolasås heter alltså karamellsås. Kola är reserverat för cola-drycker.

Nu har vi varit ute på en liten promenad medan rostbiffen har stått i ugnen. Till den ska det serveras en krämig potatisgratäng med massor av grädde i. Jag har förvisso purjolök i, inte gul lök som i receptet, eftersom jag ville ha purjo till en annan rätt och därför har köpt tre välvuxna purjon. De är lite som kvarkar – kommer i trepack. Det blir nog en mumsig middag i vilket fall. Och smidigt gick det med nya tillbehören till hushållsassistenten som vi fick av min snälla farmor och farfar i bröllopspresent. Swooch, swooch!

Lite plugg har jag hunnit med också – tog det rätt lugnt i fredags. Förhoppningsvis blir jag klar med min inlämningsuppgift snart och då ska ni får veta allt ni inte visste att ni ville veta om grafiska tidtabeller!

2 kommentarer:

  1. De är lite som kvarkar – kommer i trepack.
    Vilken liknelse! Var och en har ju sina referensramar. Är det mer förklarligt varför kvarkarna kommer i trepack än varför purjolöken gör det?
    MammaAnna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det inte sant. Kvarkar kan komma två och två också, då som en kvark och en anti-kvark. Det är mycket möjligt att det finns en logisk förklaring, även om den i dagsläget är lite oklar. Purjoförpackningarna är däremot helt oförklarliga!

      Radera