11 september 2012

Linearisering och matrisekvationer

Idag har andra läsveckan dragit igång och jag har haft min tredje föreläsning i Reglerteknik 2. På övningen efter föreläsningen tänkte jag att jag faktiskt skulle ha tid att köra mitt simulinkprogram, och inte bara sitta och rita blockdiagram hela lektionen, som i fredags. Det finns nämligen en lite 'fusk'-väg (genväg) man kan ta och jag tänkte jag kunde använda den så länge och göra det noggrannare senare om jag fick tid över. Tyvärr höll inte min lärare med så när vi skulle fråga om en grej kring linearisering (eller hur det nu stavas på svenska) så tyckte han att det var fusk att göra så och satte sig ner för att visa hur man egentligen skulle göra. Kvart över tolv kom jag iväg för lunch och vid halv stod min mat i micron. Tur att det inte var så (geografiskt) långt till eftermiddagslektionen, eftersom den börjar redan klockan ett.

Apropå linearisering så är det ännu inte min starka sida, men jag tror bitarna håller på att falla på plats. Vi pratade ju om det redan i Reglerteknik 1, så svårt kan det ju inte vara. Min gruppkompis verkar dock inte riktigt ha tillräckliga förkunskaper, då han exempelvis inte visste vad att tidsderivatapricken var tidsderivata (jag har berättat det nu). Dessutom hade han inte bemödat sig med att läsa igenom avsnittet i boken vi gick igenom på föreläsningen i fredags, som han missade. Så han var till föga hjälp eftersom det var då vi gick igenom linearisering. Jag hoppas att jag har bedömt honom fel och att han tar sig. Vi ska ändå skriva den examinerande rapporten tillsammans, så både för hans egen skull och för min.

Under föreläsningen sände jag dock en tacksam tanke till Chalmers, och speciellt till Jana och Ivar, som förberett mig så grundligt att matrisekvationer inte kändes det minsta läskigt. Det känns bra.

På eftermiddagen har vi räknat på tåg. Det är skönt att ha en kurs utan avancerad matematik och som egentligen inte kräver några förkunskaper. Vi har räknat på pendeltåg med en viss mängd passagerare och om de ska gå var 10:e minut eller var 20:e, och hur mycket det kostar och så vidare. Rätt mysigt faktiskt. Och min samarbetspartner är från Tjeckien. Och trevlig. Dessutom kan man använda Matlab. Det gillar jag.

Nu ska jag laga mat. Det blir Pork'n'Prawns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar