13 september 2012

Ineffektiv förmiddag i PF:s kafé

Ja, jag skulle ju plugga idag på förmiddagen. Jag hade tänkt att förbereda mig inför föreläsningen i Signalbehandling som är i eftermiddag. Först visade det sig att Matlab-programmet jag byggt på föreläsningen visst bara hade sparats lokalt på den dator jag satt och att det inte alls var som på Chalmers där man får upp samma skrivbord varje gång. Så det fanns inte på plats när jag försökte öppna det i biblioteket idag.

Så då tänkte jag istället sätta mig och läsa lite i läroboken över en kopp kaffe i kaféet på kåren. Tyvärr är föreläsaren lite otydligt med vilka avsnitt i boken som ska gås igenom vid varje föreläsning, eftersom det är svårt att säga exakt. Därför har jag gissat lite utifrån de nyckelord som finns på planeringen. Men det är ganska svårt att hålla motivationen uppe när man är osäker på om det är rätt, och en del känns bekant. Det sistnämnda är i och för sig bra.

Så packade jag upp datorn och tänkte blogga lite om kaféet här jämfört med kaféerna på Chalmers. Att de har vita frigolitkoppar istället för papperkoppar med logotype på. Det är fulare men bättre för värmen. Så kom jag på att jag inte hade med mig någon sladd till telefonen och därför inte kunde lägga upp några bilder. Så jag installerade Google+ på telefonen som skulle göra så att bilder automatiskt överfördes till mitt googlekonto och skulle gå att lägga till i blogginlägg. Tyvärr verkar det inte som att överföringen går så där jättefort. Först 'startades överföring' i cirkus fem minuter och nu 'överför [den] 0 av 2'... Jag tror inte det blir några bilder just nu. Jag kanske kan lägga in dem i kväll om jag orkar efter kören. Ja, ni får helt enkelt se PF:s kafé en annan dag, tror jag visst.

De har i alla fall rätt tråkigt men billigt kaffe – 5:- för en kopp 'vi dödar arbetare i fattigare länder för att göra en blaskig dryck'-kaffe. Men jag har tyvärr inte hittat någon som serverar bra kaffe (förutom när jag själv har med mig termos) så då kan jag lika gärna köpa det billigaste. För 5:- extra kan man dessutom får en muffins eller ett bröd med pålägg (i IKEA-style – montera själv). Billigare än så blir det knappast. Dessutom säljer de öl – 10:- för 33 cl, gånger tre för 25:- för Tuborg Grøn eller motsvarande.

Nähä, jag ska väl ta och gå bort till datorsalen där vi spenderade förra torsdags-eftermiddagen för att se om mina filer finns kvar där, eller om de har automatiskt rensas bort som av en övernitisk städtant. Tur att det inte var något speciellt viktigt. Apropå datorer så funderar jag på att köpa en MacBook Air, eftersom jag inte gillar att bära. Vad tror ni om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar