8 september 2012

Första veckan på DTU

Min första vecka på universitetet är till ända och alla kurserna har startat – fyra stycken. Thomas, du kan sluta läsa nu, för nu kommer det en massa om reglerteknik.

Jag började vecka med första föreläsningen i Linear Control Design 2. Den kan nog jämföras med något i stil med Reglerteknik fortsättningskurs. Kursen undervisas av en italienare som presenterar sig och säger "I'm from Italy, which explains this crappy accent." Precis som i de andra kurserna har vi först två timmar föreläsning och sedan två timmar övning med grupparbete i datorsalen. Jag trodde att jag i samband med första övningen hade hittat en gruppkamrat att samarbeta med under kursen. Vi kommer också att skriva den examinerande rapporten tillsammans. Men så på den andra föreläsningen, i fredags, dök han inte upp trots att han sa att han skulle göra så. Så jag får väl se på tisdag nästa vecka hur det blir.


 Kursen innehåller hittills konstruktion av olika tillståndsmodeller, linjärisering. På övningen har vi implementerat i Matlab/Simulink. Det var första gången med Simulink, jag hade hoppats att min gruppkamrat hade kunnat det bättre. Nu fick jag försöka själv och jag får väl säga att jag lyckades rätt bra. Jag är dock inte helt övertygad om storheten med grafiska programmeringspråk.

Redan på tisdag eftermiddag var första lektionen i kursen Rail Technology Enginering – en kurs om tåg. Eller kanske snarare om järnvägstrafik. Hittills har vi främst pratat om tidtabeller. Grafiska och regelbundna, publika och oregelbunda. Hur man kan hantera byten och förseningar. Föreläsaren är väl sådär men vi ska ha flera gästföreläsare och roliga studiebesök – bland annat på Metron där de har hand om den förarlösa tunnelbanan.

På onsdagen var det dags för en heldag av TEMO – Technology, Economics, Mechanics and Organisation. Här ska vi göra olika studier av problem på arbetsplatser utifrån de ämnen som tagits upp på föreläsningarna. Första delen avslutas med en enskild muntlig examen. I den andra delen får vi ett uppdrag från verkligt företag och detta ska sedan presenteras för både examinatorer och företag som ett grupparbete. Jag hoppas verkligen att det är en bra grupp jag har hamnat i. Eftersom TEMO är på 10 ETCS har vi åtta timmars föreläsning i veckan, eller rättare sagt fyra timmar föreläsning och sedan fyra timmar grupparbete. Så sen hans inga fler föreläsningar med den dan.

Första projektet med TEMO-gruppen
Den sista kursen introducerades på torsdagen och heter Signals and Linear Systems in discrete time. Kanske inte så oväntat handlar den om signalbehandling. Den undervisas av en käck tysk kille som i början av första lektionen gav oss en gåta:


Lyckas du lösa den? Under föreläsningen talade vi främst om samplingsfrekvens och vad Laplacetransform betyder för signalen. På kvällen var jag dessutom på min första körrepetition med Lille MUKO som jag blivit antagen till. Vi köttade igenom de sex första satserna i Rachmaninovs Vesper.

Så igår kväll var jag i stort behov av att slappna av. Vi lagade hamburgare och sedan gick vi på bio och såg en senaste Bourne-filmen. Idag blev det inte frukost förrän mitt på dagen. Ibland behöver man en slappedag.

6 kommentarer:

  1. Oj, vilken intensiv vecka! Det låter mastigt med så många kurser på en gång - jag kan förstå att det är dags för en slappedag när det äntligen blir helg. Lycka till med allt!
    Kram Solan

    SvaraRadera
  2. Vad då sluta läsa? Det var ju för reglertekniken jag började läsa den här bloggen, typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så din kommentar på facebook från 21 maj i år, "Så länge det inte är typ 40 sidor om dan så skulle nog jag läsa. Delvis också beroende på proportionerna danmark/reglersystem.", betydde egentligen att du ville ha mer reglerssystem än Danmark? :O

      Radera