26 september 2012

Besviken

Igår var vi på den första exkursionen i järnvägskursen. Jag hade verkligen sett fram emot det här, att får se hur de arbetar ute i verkligheten – det är inte något vi har fått göra i någon kurs tidigare. Det var ju en bit att ta sig från DTU till BaneDanmark (eng. RailNet Denmark) som hade sitt kontor i Köpenhamn men genom att hoppa över övningen efter föreläsningen på förmiddagen hann jag med både transport och lunch.

Väl där blev vi invisade i ett konferensrum där det fanns termosar med kaffe. Jag kände mig som att jag var i verkligheten. I min värld är att någon bjuder på kaffe = verkligheten. Sa någon student? I vilket fall så började det hela med en föreläsning. Och så paus i föreläsningen. Föreläsningen fortsätter och vi får lära oss om spårprofiler, banvallar och hur dessa påverkar tågtrafiken och behovet av underhåll. Paus igen, och så mer föreläsning. I fyra timmar.

Det var en intressant föreläsning, helt klart den bästa hittills (vilket i och för sig inte säger så mycket). Men varför transportera 30 studenter istället för 1 föreläsare, om vi ändå inte skulle få se något av de som de hade där?! Jag hoppas verkligen att de andra studiebesöken blir bättre.

Jag har i alla fall lämnat in min första inlämningsuppgift i den kursen idag. Hoppas inte Urkund flippar för att jag publicerade min ena grafiska tidtabell här på bloggen.

2 kommentarer:

  1. Tanken var god att ni skulle få komma ut i verkligheten och jag förstår absolut din förväntan! Det blir tradigt med långa föreläsningar även om det finns praktisk koppling. Lycka till med första inlämningen! Det ska säkert gå bra!
    Kram Solan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får hoppas att de andra två är lite mer än byta föreläsningssal.

      Radera