22 augusti 2012

Tvättstuga

Jag kan eventuellt ha varit en av dem som gnällt på mina tvättstugor genom tiderna – svårt att få tid, ofräscht, dåliga maskiner eller långt att gå. Jag tar tillbaka allt det. Vår tvättstuga nu är värst hittills – och då ska vi ändå vara tacksamma att vi har en och slipper ta oss till tvätterian varje gång vi behöver tvätta.

Det som kanske skiljer mest från tidigare är att det inte går att boka tid. Det är bara att gå dit och tvätta om det är ledigt, eventuellt lyfta ur någons tvätt ifall det är klart men inte är urplockat, annars får man vänta. Nu mera finns det i alla fall en display på tvättmaskinen som visar ungefär hur lång tid det är kvar. Det kom efter översvämningen förra sommaren när de var tvungna att byta maskinerna som gått sönder av vattnet som trängt in i källaren. Innan det kunde man bara gissa.

Tvättstugan ligger alltså i källaren och det är i samma hus som vi bor, så inget att klaga på när det gäller tillgängligheten. Däremot på städningen. Jag tror faktiskt inte det städas alls där. Folk är dessutom uslare än studenter på att ta ur dammet ur torktumlaren och att tömma den tillhörande vattenbehållaren – trots lappar från fastighetsskötaren. Så det är rätt snuskigt med allt damm. Några brukar regelbundet glömma sin tvätt nere i tvättstugan och det ligger ibland fyra-fem högar med ren – blöt eller torr – tvätt på bänken.

Det äckligaste var ändå när porten in på gården för några månader sen inte var stängd över natten och inte heller dörren till tvättstugan. Någon hade då gått in och bajsat på golvet precis utanför tvättstugan. Superäckligt! Som tur händer det ju inte allt för ofta.

En sista stor skillnad är storleken på maskinen. Alla lägenhetshus jag tidigare bott i har haft stora maskiner som tagit cirka en timme att köra ett program på. Här är det vanliga hushållsmaskiner som tar ungefär två timmar att köra ett program på och som tar ungefär halva tvättmängden jämfört med de som är vanliga i svenska lägenhetshus.

Jag kan faktiskt inte komma på något som är bättre med den här tvättstugan jämfört med dem i hus jag tidigare bott i. Jag gillar att kunna boka en tid och att inte torktumlaren är upptagen när jag har kört min tvättmaskin. Jag fattar att ingen vill ha det ofräscht men skulle ni föredra att kunna tvätta mer spontant, utan att behöva boka tid, och i mindre maskiner för att inte behöva köra så mycket åt gången, t.ex. för att kunna dela i blått, rött, jeans och så vidare? Vad är det bästa och sämsta med er tvättstuga eller har ni egen maskin hemma och ständigt hängandes tvätt i hela lägenheten? Tell me about your tvättstuga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar