2 augusti 2012

Tentaplugg

Idag har operation Omtenta påbörjats. Jag har som allt fem tentor efter mig vilket motsvarar 31,5 hp, alltså en dryg termin. Nej, jag tänker inte skämmas för det. I slutet av sommaren ska jag skriva en av dem, Fasta tillståndets fysik, som jag läst nu under våren. Det är en rolig kurs. Jag började tidigare i sommar att se över materialet men sen började jag jobba och det rann ut i sanden. Nu är det 22 dagar kvar och jag har börjat plugga.

Till min hjälp har jag, förutom anteckningar, kurslitteratur och gamla tentor också programmet SelfControl (freeware), ladda ner här. Det ser till att man inte kan nå de internet-sidor man har 'svartlistat' under en tid från 15 minuter till ett dygn som man själv väljer. Det blockerar sidorna även om man stänger av eller avinstallerar programmet eller till och med startar om datorn. Det kan vara bra att ha internet till att slå upp saker men att kolla facebook, twitter, bloggar o. dyl. är bara ineffektivitet. Tyvärr gör det att vissa sidor har svårt att läsa in stilmallarna och man får ladda om sidan för att det ska se normalt ut och när tiden har gått ut kan det vara lämpligt att starta om webläsaren. Alltså, en bra funktion men kanske inte det bästa programmet. Någon som har tips på något liknande som fungerar bättre eller som är sugen på att fixa de här buggarna?

Fasta tillståndets fysik handlar alltså om de flesta ämnen som är fasta i rumstemperatur och deras egenskaper – varför de är ledande eller inte, varför de har en viss färg eller varför de är magnetiska. Visst låter det spännande! Så tanken är att jag ska försöka plugga mer och kanske jobba lite mindre. Och egentligen är det ju bra – jag gillar ju plugget. Det dumma är att man inte träffar så mycket folk, så jag blir lite lappsjuk mitt i stan. Tur då att det kommer folk och hälsar på ibland – närmast nu redan i helgen! Och sen på tisdagen efter tentan börjar introduktionsveckan på nya skolan DTU. Snart är det dags!

1 kommentar:

  1. Heja på! Kursen är ju trots allt rätt rolig, och inte så svår som alla säger. Kom ihåg det reciproka gittret! Kramar

    SvaraRadera