15 augusti 2012

Slitna skor skapade smärta

Idag var jag ute för min vanliga joggingrunda. Eftersom jag jobbat ytterligare ett nattpass blev det inte träning vid sjusnåret på morgonkvisten, som vanligt. Eftersom jag ska på danskkurs i eftermiddag (16.15-18.00 vilket de kallar kväll) och sen middag tänkte jag ta det nu mitt på dagen. Det är ju morgon för mig eftersom jag bara precis hunnit äta frukost, jag gick upp halv tolv. Synd att det är så varmt bara, men jag tänkte jag skulle springa i skuggan och bita ihop för att få det gjort.

Ganska snart börjar jag känna mig trött och stel i vaderna vilket har hänt innan, så jag drar ner på tempot. Efter halva sträckan är det så illa att jag måste stanna. Det här är inte mjölksyra, inser jag och börjar masa mig hemåt i något lugnare tempo – gång kallat. Så nu sitter jag här hemma med en molande värk på insidan av vaderna och ner mot fotlederna. Jag kanske borde köpa nya skor att springa i? Jag hoppas verkligen inte att det är något mer allvarligt. Jag sliter ju ändå ganska mycket på fötterna och benen eftersom jag står så mycket på jobbet också. Min kropp är van att sitta still och plugga. Förhoppningsvis hjälper det med nya skor – jag vill inte ge upp träningen nu och behöva börja om sen.

Apropå träning så blir det nog mer styrketräning till hösten, när jag väl nått mitt springmål kan jag nöja mig med att upprätthålla den statusen och satsa på att bygga lite muskler, det är ändå inte så roligt att gå ut och springa när det är regn och snålblåst.

Hur går det för er med träning? Är det vattengympa, pilates eller fotboll som gäller? Och hur gör ni när säsongen förändras? – golf t.ex. gör sig ju inte så bra på vintern. Försöker ni bli bättre eller bara upprätthålla en redan uppnådd nivå?

För att hålla koll på mina joggingrundor använder jag appen Endomondo, som även är en träningssajt där man kan registrera sina pass manuellt, om man inte har en smartphone. Jag blev 'tipsad' av att flera vänner och bekanta la upp sina pass på facebook. Jag kan rekommendera den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar