15 augusti 2012

Östeuropeisk romcom

Svart katt vit katt. Emir Kusturica. Jag har blivit rekommenderad den flera gånger. Jag har hört andra få den rekommenderad. Nu har det äntligen blivit av.

Den är knäpp, våldsam, galen, romantisk, äcklig, lycklig, gangster, Östeuropa, jätterolig och väldigt långt ifrån Hollywood. Vi satt och gapflabbade flera gånger. Härligt att se en film som är så annorlunda, det piggar upp. Den var dessutom tillräckligt intressant för att inte ens jag skulle bli uttråkad. Eller berodde det på att jag var tvungen att läsa texten för att förstå dialogen? Jag vet inte. Men jag vet i alla fall att jag tycke det var en underhållande film, som även jag kommer rekommendera till alla som tröttnat på den amerikanska mainstreem-utbudet. Jag föreslår dock att man hittar en version med undertexter om man inte talar serbiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar