6 augusti 2012

Mina sommarfavoriter i P1

Jag gillar att lyssna på Sommar i P1. Jag brukar ha svårt att passa in när de sänds, men det finns ett utmärkt sändningsarkiv så jag lyssnar lite när jag vill. Jag noterar att av de jag har lyssnat på hittills så har de bästa programmen gjorts av de som vissa skulle kalla invandrare, nysvenskar, människor med annan kulturell bakgrund än svensk... det finns inget ord som klingar positivt eller ens neutralt, va? Skit samma. Kul att det finns så många bra människor som vill bo i Sverige fast de inte ens är födda här!

Jag har förstått att årets upplaga fått mycket kritik – det håller för låg kvalitet. I flera fall håller jag med – hur jag träffade kändisar (Hej, Yngwie Malmsteen) och min största motgång i livet är att jag driver en blogg (Hej, Elsa Billgren). Men många har varit riktigt bra också. Jag har valt ut mina tre favoriter. Lyssna lyssna lyssna!

Marika Carlsson
Hon är adopterad och lever i ett kulturellt mellanland – här ifrågasätts hon för sin hudfärg, i Etiopien för att hon har en annan kultur och inte ens kan språket även om hon ser ut som de andra. Mycket värme och humor.

Rakel Chukri
Om hur den assyriska kulturen när hon växte upp och hur den har förändrats. Om vad som är feminism och vad som är relevant i vardagen.

Amirzai Sangin
Efter att ha bott i Sverige i många år återvänder han till Afghanistan där han idag arbetar mot korruption för att alla i landet ska ha tillgång till goda kommunikationsmöjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar