30 augusti 2012

Min andra nollning, dag 2

Igår var andra dagen på nollningen, och vi fick sovmorgon till 12.30. Dessutom möttes vi vid Nørreport som är min närmaste större busstation (och den största i Köpenhamn) så det var snabbt gjort att ta sig dit. Härligt nog hade vi verkligt tur med vädret – solen sken, ja som en sol, hela dagen!

Först tog vi en liten tur i stan – här är Rundetårn och här är Strøget. Vi tittade också på Nyhavn innan det var dags för en guidad båttur. Det är mysigt att åka båt, men jag har åkt den där turen några gånger innan och börjar känna att jag kan den nu. Det är i vilket fall ett utmärkt sätt att se stan och det passar ju jättebra för dem som anlände helt nyligen, det vill säga de flesta andra. Efter båtturen gick min grupp vidare för att titta på Christiania (det är som ett ruffigt kollonillottsområde och faktiskt rätt gulligt) men då var det bara en timme kvar till min dansklektion så jag bedömde att det skulle bli svårt att hinna. Jag gick och köpte en glass istället.

Medan jag var på lektion gick de andra som sagt till Christiania och sedan vidare för att käka middag. När jag väl var klar med lektionen var det ändå ett tag kvar tills vi skulle ses för kvällens barhäng men jag hade ingen lust att gå hem. Jag råkade då springa in i en annan grupp och de var snälla nog att låta mig hänga på. Vi gick till Nyhavn, igen, och sedan en sväng förbi sandskulpturfestivalen som bara är kvar några dagar till.

Den nya gruppen jag hängde med efter min lektion

Så vidare mot baren. Det var en stor bar, eller kanske snarare nattklubb/diskotek, men 700 utbytesstudenter gjorde ändå stället rätt trångt. Musiken var öronbedövande och tappölen gratis. Vi vrålade dryckesspelet 'I would never ever…' till varandra och dansade. Men med min dygnsrytm och känsla för alkohol (Åh, alkohol! Nu vill jag sova!) så gav jag mig hemåt redan vid halv tolv-tiden. Då var det länge sedan middags-bageln och till skillnad från Sverige måste man inte servera mat bara för att man serverar dricka här, så jag klämde en korv på vägen hem innan jag, åter igen, stupade i säng. Idag, torsdag, är jag helt nollningsledig dock. Det är bra. Nu dricker jag kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar