29 augusti 2012

Min andra nollning, dag 1

Igår var första tagen på DTU:s introduktionsvecka för internationella studenter. Jag vet inte var jag ska börja om inte från början, så jag börjar där, strax innan halv nio när jag och de cirka 700 andra utbytesstudenterna började anlända till DTU:s sporthall. Jag hade kikat på kartan innan så även om campus är enormt så var det lätt att hitta från busshållplatsen. Det var dessutom uppsatt skyltar "DTU International Introduction week" och när man närmade sig stod där glada guider i röda tröjor med universitetets logotype på.

Utanför idrottshallen satt listor där alla studenterna var listade, ordnade efter land. Där kunde jag se att grupp 2 var min grupp. Jag noterade också att det var typ fem andra svenskar på plats och ett något större gäng från Norge. Jag menar, OM jag skulle få 'prata svenska'-abstinens. Inne i hallen var det uppdukat bord och jag räknade snabbt ut att jag skulle bege mig mot det med en 2:a på.

Vår guide var inte på plats med däremot en tjej från USA som heter Erin. Snart dök även Cloée från Frankrike och Geoff från Australien upp. Så småningom var hela bordet fullt av förväntansfulla studenter från olika delar av världen. Detta var alltså det som vi på Chalmers skulle kalla för phaddergrupp. Vi åt lite frukost (läs smörgås med kaffe/the), presenterade oss och ordnade med en del praktiska detaljer. Sedan var det dags för rundtur på Campus. Eftersom vi alla har olika studieinriktningar var det inget speciellt hus där vi fick lära oss hitta, utan mer allmänt med biblioteket, hur man skriver ut stora affischer i färg och vi kunde passa på att ställa många frågor. Väl tillbaka i sporthallen var vi lovade lunch, men man måste komma ihåg att vi är i Danmark nu. Det var en smörgås/fralla och en frukt. Speciellt de sydeuropeiska studenterna som är vana vid maximalt en hårdrocksfrukost men en desto större lunch var lite snopna. Jag får erkänna att även jag var rätt hungrig under eftermiddagen.

Föreläsning om Danmark och dankar
Efter lunchen hölls en föreläsning om danskar och dansk kultur. Föreläsaren var en journalist från Nya Zeeland (mycket bra för engelskan!) som hade gift sig med en dansk och nu bott här i 35 år. Det enda jag har att säga är att från ett sådant perspektiv är alla de Nordiska länderna ungefär lika. Nu började hungern göra sig ordenligt påmind, men ytterligare en aktivitet var inplanerad innan middagen – bygga ett torn eller en bro av okokt spagetti och marshmallows. Jag är ju ingen byggingenjör och var mest sugen på att äta upp marshmallowsen så jag intog en mer observerande position, vilket också resulterade i några foton.


Efter byggandet var det äntligen dags för middag – lagad mat! Potatisgratäng, pastasallad och något som liknade stekt kassler serverades, efterföljt av chokladkaka med vaniljyoghurtsås. Som bekant är hungern den bästa kryddan men det var väldigt gott. Till dracks Grön Tuborg – vår guide bjöd på första rundan! Dessutom var ju faktiskt läsken dyrare än ölen så vi höll oss till öl. Ni som har börjat på Chalmers kanske noterar en viss skillnad här mot hur vi gör hemma? Hehe. Vidare mot studentpuben 'Källarbaren' som var mysig och hade kall öl på tapp. Efter en öl var jag dock så trött att jag styrde stegen mot bussen hem där jag somnade så sött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar