8 augusti 2012

Middag med makrill

Fiskbutikens skyltfönster i gatuhöjd
Jag har tänkt att vi borde äta mer fisk – det är gott och nyttigt. Tyvärr brukar inte utbudet av fisk i den vanliga matvarubutiken vara så upphetsande. Så idag gick jag till fiskbutiken vid Nørreport. Den ligger en halvtrappa ner och de har en disk för färsk fisk och en för olika sorters färdiga fiskprodukter som rökt fisk och frikadeller. Jag gick till den förstnämnda och valet föll på hel makrill, en fet och god fisk som framkallar många härliga sommarminnen från päronens sommarställe på Orust. Dessutom kunde jag inte låta bli att köpa en ask med algsallad, sådandär som man kan äta på vissa sushirestauranger. Jag är väldigt svag för den och den fick tjäna som förrätt en helt vanlig lill-lördag.

För att göra fisken rättvisa ringer jag till min mor. Jag är van att få fisk hemifrån och makrill brukar vara en hit – jag vill att den ska bli lika bra nu. Så här gör man:

Algsallad
1. Rensa fisken under kallt vatten, var noga med att få bort den svarta hinnan innanför inälvorna. Skär av huvudet och klipp av fenorna.
2. Sätt på potatisen (färskpotatis eller potatismos är gott till, beroende på säsong).
3. Skär fisken i tre eller fyra bitar, beroende på storlek.
4. Blanda grahamsmjöl, vitpeppar och örtsalt. Doppa de av vatten fuktiga fiskbitarna i mjölet så att de paneras på alla sidor.
5. Smält smör i en panna på strax-över-medel-värme. Lägg fisken när smöret tystnat. Stek några minuter på varje sida, börja gärna med den 'uppfläkta', alltså den där inälvorna har varit.
6. Hacka dill. När de är klara, stäng av plattan, strö över dill och lägg på ett lock.
7. Blanda en sås (förslagsvis av crème fraîche, majonäs, hackad dill, salt och peppar), duka och hoppas att du tajmat in så att potatisen är klar.

Kvällens middag. Mums!
Mums!

Uppdatering: Till er som tycker det verkar pilligt med fisk med ben kan jag meddela att övning ger färdighet. Dessutom är det mycket hälsosamt att dra ner lite på tempot när man äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar