15 augusti 2012

Första lektionen i Danska för skandinaver

Idag har jag varit på min första lektion i Studieskolens Danska för skandinaver. Jag känner mig rätt självsäker med att prata, läser väl helt ok (som andra svenskar ungefär, inget större problem) men skriver som en kratta. Det danska uttalet inbjuder till slarv och olika ord låter lika (gôtt då slipper jag lära mig skillnaden) men ska sen skrivas olika. Dags att ta tag i det kanske?

Idag gick vi igenom vokalljud och när man kan förvänta sig vilket. Kort vokalljud ger en så kallad 'sänkning', ungefär mer avslappnat. Längre ner i kolumnen över vokalljud och så vidare. Men om man ska hålla koll på alla de där reglerna så får man ju aldrig något sagt, man bara står och funderar på hur man ska säga det. När jag har börjat med danska lite så här freestyle så har jag lyssnat och försökt få in den danska uttalsstilen, eller vad man ska kalla det. Så när vi satt i språklabbet idag gick det ganska bra. Språklabb är en sal med bås där man kan lyssna på läraren som läser före, och så spelar man in sig själv efter. Sedan kan man lyssna på hur man lät och jämföra. Några småsaker fick jag justera mellan första och andra repetitionen men det verkade ha gått betydligt lättare än för flera av mina kurskamrater. Ett visst mått av regler är nog bra, men annars är det bara att go for it, lyssna på danskar, göra fel, lära sig av sina misstag och försöka igen.

Nu ska jag i alla fall lära mig att tala ännu mer danska, det vore kul att kunna ha en lite seriösare diskussion, och att skriva på danska så att jag kan skriva till myndigheter och klaga på saker som inte fungerar som de ska! – Nej, er det rigtigt? Jo, så får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar