26 augusti 2012

Bordellmammans servering

I går kväll var vi på restaurang Puta Madre. Vi har funderat på att gå dit tidigare men det har inte blivit av. Så fick vi ett presentkort i bröllopspresent (Tack My!) så nu var det äntligen dags!

Väl där, det var mycket större än vi trott, men uppdelat lite som en lägenhet, med flera rum. I taket hängde röda tyger och på golvet heltäckningsmatta. Hela inredningen gick i en mysigt murrig 20-talsstil. Maten är mexikansk (alltså inte texmex, utan mer genuint mexikansk) och väldigt god. Menyn fanns på en tavla som stod på bordet och dryckesmenyn var utformad som en äldre dagstidning. Vi inledde med en klassisk Margerita on the rocks efter rekommendation från vår servitör. Lite syrligare än den vi brukar blanda själva, vilket gjorde sig bra innan maten, och troligen baserad på en tequila med lite högre kvalité än vad vi är vana vid. Mycket gott. Jag ska bara inte lägga mig till med för dyra vanor, som lyxtequila i mina drinkar, innan jag har examen och jobb, kanske.

Så till maten. Till förrätt åt jag krabba. Köttet var uppblandat med kryddor som lime och koriander och lagda på tunna, jag kallar det kex i brist på ett bättre ord med en rätt stark sås på. Gott men, ja, starkt. Johan åt minitortillas med fläskkött som serverades med en röd och en grön sås. Även de kryddade med färsk koriander och väldigt goda men inte alls lika starka, om än smakrika.

Tyvärr framgick det inte alls av menyn hur starkt kryddad den var och det varierade verkligen. Det kanske inte var ett stort problem för oss men känn ändå som något man kan vilja veta. Gissningsvis kan man fråga personalen. Men om det är den enda jag har att klaga på så känns det ändå som ett väldigt lyckat restaurangbesök! 

Till huvudrätt åt jag en vegetarisk rätt – ostfylld paprika med en röd sås, serverad med ris och de godaste röra av svarta bönor jag någonsin ätit! Johan åt ett långkokt lamm med samma tillbehör. Det var väldigt gott men den här gången var det han som fick den mer kryddstarka varianten. Portionerna var inte jättestora men så att man blev mätt och det hela smakade mycket bra.

Till efterrätt serveras det hemlagade tårtor, men vi var inte så tårtsugna och dessutom fanns det ingen helt utan choklad, så vi avrundade med varsin kopp kaffe respektive te.

Efter detta lullade vi i regnet, trötta och belåtna, mot bussen som, som tur var, hade sin hållplats föredömligt nära restaurangen. En mycket trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar