26 augusti 2012

Att leta kör – sammanfattning av läget hittills

Av de sju körer som jag hörde av mig till har fyra stycken varit intresserade av att höra mig sjunga. En av dem hade dock ingen provsjungningstid som inte krockade med mina första föreläsningar så jag fick tacka nej. De övriga var inte intresserade främst för att de inte behöver min stämma – förstasopran. Två har erbjudit mig platser som andrasopran, vilket kan tyckas vara en marginell skillnad, men jag gillar de höga stämmorna och har tackat för erbjudandet men avböjt. Sju intresseanmälningar resulterade så slutligen i tre provsjungingar.

Den första provsjungningen var förra torsdagen och jag fick under helgen veta att de vill ha mig med. Det känns mycket bra, för jag var skitnervös och nu behöver jag inte vara lika nervös på andra provsjungingar – det är i alla fall någon som vill ha mig. Kören heter Lille MUKO och verkar vara mycket bättre än sitt ganska töntiga namn.

Nu är jag precis hemkommen från den andra provsjungen för Godthaabskoret. De repar i en kyrka i Fredriksberg, som de inte är direkt associerade med. De får låna kyrkan varje tisdagskväll mot att de gör en jul- och en sommarkonsert där varje år. Det var en trevlig kyrka att sjunga i, så det känns som ett bra byte. Det är svårt att hitta bra lokaler. Provsjungen gick väl så där, men dirigeten sa att jag hade en 'smuk stemme'. De skulle börja repa i övermorgon och då skulle han se vilka stämmor som saknades – främst herrstämmor troligen – och höra av sig om han behövde en förstasopran (och inte hittar någon annan som passar bättre, antar jag).

Den sista provsjungningen är i morgon. Då ska jag först gå på en repetition med kören UAK och för att känna på hur de arbetar och hur kören låter, och så blir det ett mer regelrätt sångprov efter det. Jag gillar konceptet att man får repa lite med dem först men det förutsätter ju att man inte har så många som ska pröva utan att de smälter in.

Jag nämnde för dirigenten jag provsjung för idag att jag hört av mig till flera körer och han frågade vilka fler som var aktuella. Jag fick recensionen att UAK var ungefär som Godthaabskoret men att Lille MUKO var av en högre klass. Så då känns de extra bra att de vill ha mig. De har ganska mycket konserter (vi ska börja repa Rachmaninovs Vesper den 6/9 och hålla konsert samma helg som min födelsedag!) och jag hoppas jag kan hänga med i tempot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar