12 augusti 2012

Asiatiskt på export

Igår åt vi lunch på restaurangen Wagamama som finns på ett flertal platser jorden om, bland annat i Köpenhamn. Det är en så kallad restaurangkedja. Deras profil är inspirerad av japanska nudelbarer och asiatiska smaker. Det är lite högre nivå än på ett snabbmatsställe, exempelvis genom att man blir serverad vid bordet och kvaliteten på maten. Men samtidigt är inredningen relativt enkel och det ligger engångsunderlägg på borden, där även dessertmenyn står.

Igår åt jag en kyckling med ris. Den hette givetvis något häftigare på menyn som indikerade vilken typ av kryddning kycklingen hade och så vidare. Den serverades också med en liten sallad. Kycklingen var fantastiskt god och saftig och även salladen med sin dressing föll en salladshatare som mig i smaken. Riset var en aning torrt och jag fick ta till gaffeln istället för pinnarna för att få i mig det eftersom det föll isär. Ett litet minus men på det stora hela är jag mycket nöjd. Johan och Carro åt någon typ av nudelrätt och de verkade nöjda. Mycket koriander på toppen!

Vi noterade att maten inte kom samtidigt och nu läste jag på deras hemsida att det är för att de serveras när de är klara. Det var ju inte många minuter emellan, men jag hade nog föredragit om rätterna fått stå under en värmelampa i köket några minuter och sedan serverats alla tillsammans.

Valet av dryck till maten föll på Asahi black för damerna och en lime-mynta-äpple-juice till Johan. Det var mycket gott. Tyvärr var ölutbudet inte så vansinnigt spännande, utan bestod främst av Carslberg och några asiater.

Vi blev rätt mätta men dessertmenyn var väldigt frestande och man har väl en efterrättsmage? Jag och Carro slog till på var sin vit chokladcheesecake med smak av ingefära och mangosås. Det hela var väldigt gott även om det inte hade gjort något med lite mer av mangosåsen. Johan åt crème brule smaksatt med limegräs och mynta, serverad med mangoglass. Han såg också nöjd ut.

På det hela taget är vi nöjda med besöket och vi kommer helt säker gå hit igen – om inte för att kolla om Johans favorit från Glasgow har kommit upp på menyn även här. Vad det var? Baconsallad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar