17 juli 2012

Sommarens första bok

Jag har precis avslutat sommarens första bok. Jag började läsa den redan i vintras men har inte haft ro att ta mig in i den. Det är Lev Grossmans The Magican King som är uppföljare till The Magicians. Länkarna leder till Bokstävlarnas utmärka recensioner men det finns en risk att den senare bokens recension avslöjar mer än ni vill veta om den första boken.

Jag gillar båda böckerna – sarkastisk urban fantacy med inslag av traditionell fantacy. Antydningar till både C.S. Lewis böcker om Narnia och J.K. Rowlings Harry Potter. Fast för en äldre läsarskara. Äsch, jag ska inte bluddra in mig i krångliga beskrivningar – läs dem bara!

2 kommentarer:

  1. Låter verkligen som något jag borde läsa, jag gillar ju både JKR och CSL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Kanske något mer vulgärt och vuxet än JKR och CSL men jag gillar't. Jag hade gärna lånat dig böckerna, men det blir svårt när jag bor så långt bort. Men biblioteket kan säkert bistå dig.

      Radera